Stereotypy płci szkodzą i dziewczynkom, i chłopcom
Stereotypy płci szkodzą i dziewczynkom, i chłopcom
Rozmowa z Elżbietą Kalinowską z Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
Jest pani autorką opracowania nt. wizerunku kobiet i mężczyzn w podręcznikach szkolnych dla klas I -- III, w którym stwierdza pani, że w świecie przedstawianym przez podręczniki jest więcej dyskryminacji ze względu na płeć niż w świecie rzeczywistym. Czy takie stwierdzenie nie jest efektem feministycznego przewrażliwienia?
Wręcz przeciwnie, gdybym stwierdziła, że w świecie rzeczywistym jest jeszcze więcej dyskryminacji niż w podręcznikach szkolnych, gdzie jest jej bardzo dużo, to wówczas powstałby manifest feministyczny. W rzeczywistym świecie, który jest bardzo różnorodny i pozwala na dużą swobodę, nie ma aż tak wiele dyskryminacji, ile jest w przeanalizowanych przeze mnie 15 podręcznikach szkolnych do nauczania początkowego.
Te ostatnie bardzo jednostronnie przedstawiają kobietę i mężczyznę, dziewczynkę i chłopca. Jednostronnie pokazują ich role i zajęcia przez nich wykonywane. W podręczniku każda kobieta realizuje się w macierzyństwie i w domu -- jest matką, żoną i gospodynią. To po pierwsze wtłacza kobietę w jedną rolę, a po drugie nie odzwierciedla całej różnorodności świata, w którym zarówno kobiety, jak i mężczyźni realizują się w bardzo różny sposób.
Czy to...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta