Do zmywania i wąchania
Najchętniej kupujemy środki czystości, które są skuteczne, tanie i pachnące. Jak wygląda tworzenie ich zapachów?
Oglądaliście animowany film „Ratatuj”? Jego bohater, szczur Remy, marzy o karierze kucharza. Udaje mu się wywrzeć wrażenie na prominentnym krytyku kulinarnym. Robi to, serwując mu danie o tytułowej nazwie. Jest ono delikatne, ale proste w smaku i co najważniejsze – przywołuje przyjemne wspomnienia z dzieciństwa krytyka.
– Podobne wymogi powinien spełniać dobrze zaprojektowany zapach – uważa Michael Papas z amerykańskiego oddziału firmy Givaudan Fragrances Corporation, który od 30 lat zajmuje się tworzeniem woni artykułów chemii domowej, tj. proszków do prania, płynów do zmywania naczyń, itp. – Zapach spodoba się konsumentowi, jeśli, podobnie jak w przypadku jego ulubionego filmu czy piosenki, stworzy z nim więź. Innymi słowy, przeniesie go w inne, lepsze miejsce. Jest to możliwe dzięki sile skojarzeń, w którą natura obdarzyła umysł człowieka. A że aromat jest nieodłącznym towarzyszem ludzkich doświadczeń, z jego pomocą można wywierać wpływ na emocje.
1500 składników zawiera paleta, z której przy projektowaniu zapachu korzystają perfumiarze
O sztuce tworzenia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta