Zarządzanie innowacjami
Rutynowe, wymuszone, wynikające z okazji
Zarządzanie innowacjami
Firma, która koncentruje się na zachowaniu dotychczasowych osiągnięć na rynku, w warunkach ostrej konkurencji szybko zostanie zdystansowana przez jednostki hołdujące zasadzie: "wciąż nowe i inne". To dlatego w programach działalności przedsiębiorstw, zamiast dotychczasowych obniżek kosztów, restrukturyzacji i racjonalizacji, czołowe miejsce zajmują innowacje, rozumiane znacznie szerzej niż prace badawczorozwojowe.
Przyspieszanie innowacji wymuszane jest przez rynek, na którym cykle życia produktu stają się coraz krótsze, zwiększa się globalna konkurencja, m. in. ze strony nowych i nieznanych dotąd firm, które dzięki nastawieniu na innowacyjność wprowadzają nowe produkty i usługi. Wszystko to sprawia, że coraz więcej przedsiębiorstw nie chce tracić czasu na podtrzymywanie przeszłości, lecz "systematycznie porzuca wczorajsze, by zwalniać zasoby pracy nad tym, co nowe" -- jak pisze Jerzy Altkorn z krakowskiej Akademii Ekonomicznej. Rozwój wielu ponadnarodowych przedsiębiorstw -- takich jak McDonald's, Amway czy American Express -- dowodzi, że podstawą ich sukcesu stały się właśnie innowacje, i to bez większych pretensji intelektualnych czy technicznych, ale wychodzące naprzeciw potencjalnemu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta