Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Trzeba umieć rozmawiać z chorym

13 lipca 2010 | Nauka | peka
źródło: Fotorzepa
prof. Marek Krawczyk rektor Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego DOMINIK PISAREK
autor zdjęcia: Dominik Pisarek
źródło: Fotorzepa
prof. Marek Krawczyk rektor Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego DOMINIK PISAREK
prof. Zbigniew Gaciong, kierownik Katedry i Kliniki Chorób Wewnętrznych, Nadciśnienia Tętniczego i Angiologii UM  w Warszawie  DAREK GOLIK
autor zdjęcia: Darek Golik
źródło: Fotorzepa
prof. Zbigniew Gaciong, kierownik Katedry i Kliniki Chorób Wewnętrznych, Nadciśnienia Tętniczego i Angiologii UM w Warszawie DAREK GOLIK
dr hab. Roman Danielewicz, dyrektor Departamentu Nauki  i Szkolnictwa Wyższego  w Ministerstwie Zdrowia
źródło: Fotorzepa
dr hab. Roman Danielewicz, dyrektor Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wyższego w Ministerstwie Zdrowia
prof. Krystyna Olczyk, prorektor ds. szkolenia podyplomowego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego
źródło: Fotorzepa
prof. Krystyna Olczyk, prorektor ds. szkolenia podyplomowego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego
prof. Piotr Kuna prezydent Polskiego Towarzystwa Alergologicznego, dyrektor Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego w Łodzi SEWERYN SOŁTYS
autor zdjęcia: Seweryn Sołtys
źródło: Fotorzepa
prof. Piotr Kuna prezydent Polskiego Towarzystwa Alergologicznego, dyrektor Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego w Łodzi SEWERYN SOŁTYS

To od lekarza zależy, czy przekona pacjenta do poddania się terapii i regularnego stosowania przepisanych leków – uważają eksperci

Rz: Co zrobić z problemem niestosowania się do zaleceń terapeutycznych? Czy można z tym walczyć, zmieniając standardy edukacji medycznej?

prof. Marek Krawczyk: Działania edukacyjne w medycynie bardzo się zmieniły. Kiedyś kładziono nacisk na medycynę naprawczą. Teraz wiemy, że lekarz, pielęgniarka, położna powinni być kształceni również w kwestii zdrowia publicznego. Myślę, że w tej sprawie mamy wiele do zrobienia. Te badania to dla nas wskazówka, że dydaktyka dotąd prowadzona jest niewystarczająca. Współdziałanie z personelem medycznym i zaufanie do lekarza, które przekłada się na przyjmowanie terapii – nie tylko tabletek, ale również innych form leczenia – wymaga w dalszym ciągu poprawy edukacji. To dla mnie ważny sygnał i ten sygnał przekażę dziekanom wydziałów. Być może trzeba będzie zorganizować studium dla tego typu problemów.

prof. Zbigniew Gaciong: Problem współpracy z pacjentem dotyczy wszystkich pracowników opieki medycznej. Nie jest to problem wyłącznie lekarzy. Tu nie ma rozbieżności stanowisk. Przygotowany przez Pentora raport dokumentuje, że stopień przestrzegania zaleceń lekarskich przez naszych pacjentów jest niedostateczny. Jednym z czynników za to odpowiedzialnych są niewłaściwe relacje pacjenta z lekarzem.

prof. Marek Krawczyk: Teraz powiem coś nie jako kierujący uczelnią, ale jako transplantolog. My mamy taką...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8672

Spis treści
Zamów abonament