Kiedy możliwe jest refakturowanie
Przedsiębiorcy, którzy odsprzedają usługi, często stoją przed dylematem, jaką stawkę podatku zastosować w takiej sytuacji i w którym momencie rozliczyć należny z tego tytułu podatek? Problemy pojawiają się, szczególnie gdy wystawiają fakturę z pewnym opóźnieniem
Jest to często spotykana w praktyce sytuacja. W wielu umowach znajduje się bowiem zastrzeżenie, że refakturowanie kosztów nastąpi dopiero po uzyskaniu akceptacji ich wysokości przez kontrahenta lub po zakończenia wykonywania usługi zasadniczej.
Przepisy pozwalają
Pojęcie „refakturowanie” funkcjonowało na gruncie orzecznictwa sądowego jeszcze przed wejściem w życie obecnej ustawy o VAT. Z licznych orzeczeń wydanych na gruncie ustawy z
8 stycznia 1993 o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym wynikało, że refakturowanie jest możliwe, w sytuacji gdy:
- przedmiotem są usługi,
- kupiono je w imieniu podatnika, ale na rzecz osoby trzeciej,
- sprzedaż następuje po cenie zakupu (bez jakiejkolwiek marży),
- odsprzedający wystawia na rzecz nabywcy fakturę (refakturę) z taką samą stawką VAT (bądź stosując zwolnienie od podatku), jaka widnieje na fakturze pierwotnej (wystawionej przez usługodawcę),
- w umowie między kontrahentami zawarto zastrzeżenie o odrębnym rozliczeniu (refakturowaniu) danego rodzaju czynności.
Na gruncie obowiązujących przepisów możliwość refakturowania usług przewidziano wprost. Wynika to bezpośrednio z art. 28 dyrektywy VAT. Mówi on, że jeśli podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta