W czasie zawieszenia działalności nie można zupełnie zapomnieć o firmie
Przedsiębiorca, który zawiesza działalność gospodarczą, nie odprowadza zaliczek na podatek dochodowy. Powinien jednak pamiętać o złożeniu zeznania podatkowego. Ma również prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Niektóre koszty może więc uwzględniać w rozliczeniach podatkowych
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej wskazuje, jakie prawa i obowiązki ciążą na przedsiębiorcy, który zdecydował się na przerwę w działalności firmy. Jej art. 14a ust. 3 mówi, że nie może on wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Z ust. 4 tego przepisu wynika jednak, że:
- ma on prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
- może przyjmować należności,
- musi regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej,
- ma prawo zbywać własne środki trwałe i wyposażenie.
Ponadto osoba, która zawiesiła działalność, ma prawo albo obowiązek uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z tą działalnością. Musi także wykonywać wszelkie obowiązki nakazane prawem. Ma też prawo osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej.
Przedsiębiorca, który zawiesił działalność, musi też pamiętać, że może być poddany kontroli (na takich samych zasadach, jakby prowadził firmę).
Bez zaliczek
Regulacje dotyczące przedsiębiorców, którzy zawiesili działalność na podstawie przepisów o swobodzie działalności...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta