Przymusowe partnerstwo w zagospodarowaniu odpadów
Nowe przepisy w gospodarce nieczystościami wprowadzają obowiązek zlecania zadań przez samorząd na zewnątrz
Celem nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z 1 lipca 2011 r., która weszła w życie 1 stycznia 2012 r., jest przekazanie pełnej kontroli nad organizacją rynku odpadowego samorządom gminnym i wojewódzkim.
Jednocześnie ustawa wprowadziła istotne zmiany w zakresie form, w jakich samorządy mogą realizować zadania własne w gospodarce odpadami.
Jak było
Zgodnie z konstytucyjną zasadą samodzielności gminy mają swobodę w kwestii wyboru formy realizacji konkretnego zadania publicznego (np. budowy i eksploatacji sieci wodociągowej). Na podstawie ustawy o gospodarce komunalnej gmina może realizować zadania publiczne o charakterze gospodarczym poprzez:
• zakład budżetowy, czyli niesamoistną jednostkę organizacyjną,
• utworzenie spółki komunalnej albo
• zlecenie zadań podmiotowi zewnętrznemu na podstawie umowy cywilnoprawnej.
Jednocześnie zasada samodzielności oznacza, że samorząd nie ma obowiązku zlecania zadań na zewnątrz (przy zastosowaniu konkurencyjnych procedur), jeżeli ze względu na interes wspólnoty samorządowej zamierza mieć decydujący wpływ na ich realizację.
Co się zmienia
Nowela odpadowa wprowadza radykalne zmiany nie tylko w sferze planowania i finansowania usług publicznych w sektorze...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta