Ważna, choć niewidoczna
Kultura organizacji pracy
Ważna, choć niewidoczna
Sukces rynkowy firmy zależy nie tylko od dobrego opracowania strategii czy zakupu nowoczesnej technologii. Zależy w dużej mierze od opracowania strategii personalnej, czyli tego wszystkiego, co nazywa się kulturą organizacji pracy. Nie jest to proste zadanie, ponieważ kultury organizacji nie da się dostrzec gołym okiem. Widać ją dopiero po skutkach. Składają się na nią normy postępowania wypracowane i przestrzegane przez wszystkich pracowników firmy.
W latach 70. w firmie Kodak panował podział na lepszych i gorszych pracowników. Wytrawny obserwator dostrzegał to gołym okiem. Top management jadł posiłki w swoim klubie. Menedżerowie średniego szczebla mieli swoją restaurację, a pozostali pracownicy jadali w stołówce pracowniczej. O ile menedżerowie mieli dostęp do niej, o tyle pracownicy nie mogli przebywać ani w klubie, ani w restauracji. Firma przeżywała kryzys nie tylko finansowy. Żaden z pracowników nie czuł się z firmą związany i nie miał zamiaru lepiej dla niej pracować. W końcu kierownictwo Kodaka zatrudniło specjalistę od zarządzania. Ten nowy orzekł, że dopóki nie zmienią się stosunki panujące w firmie, dopóty nie wyjdzie ona z kryzysu. I dodał, że ryba psuje się od głowy. Kierownictwo Kodaka zastosowało się do wskazówek...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta