Kiedy przedsiębiorcy mogą się umawiać
Zawieranie porozumień ograniczających konkurencję jest generalnie zakazane. Jednak od tej zasady są wyjątki
Ustalanie obowiązujących w sprzedaży detalicznej lub hurtowej cen, warunków zakupu lub sprzedaży towarów, ograniczanie lub kontrolowanie produkcji. To przykłady porozumień, które są czasem zawierane przez niezależne firmy, np. przez producenta i dystrybutorów jego produktów. A wszystko po to, aby zapewnić sobie lepszą pozycję na rynku, osiągać większe zyski, nie konkurować na marże.
Takie działanie może przynosić szkody zarówno konsumentom, jak i firmom konkurencyjnym, które w porozumieniu nie uczestniczą. Jeżeli celem lub skutkiem takiego porozumienia jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym, jest one zakazane. Stanowią o tym przepisy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (DzU z 2007 r. nr 50, poz. 331 ze zm.).
Ich celem jest zapewnienie, aby na rynku panowały równe i uczciwe warunki konkurencji. Artykuł 6, który traktuje o zakazie zawierania tego typu umów, wymienia więcej przykładów takich działań. Nie tylko te wymienione na początku. Warto więc je poznać.
Brzmienie przepisu
Zgodnie z wymienionym artykułem zakazane są porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku właściwym, polegające w szczególności na:
- ustalaniu, bezpośrednio lub...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta