Musi być zapewniony wgląd do akt
- Urząd skarbowy prowadzi postępowanie podatkowe, twierdzi, że zaniżyłem dochody, a tym samym podatek. Zakwestionował niektóre zapisy w podatkowej księdze. Chciałem przejrzeć akta. Urząd pozwolił na to, choć niechętnie. Gdy chciałem skserować niektóre dokumenty, usłyszałem, że nie jest to możliwe. Czy urząd ma rację?
Nie. Z art. 178 ordynacji podatkowej wynika, że strona (czyli podatnik) ma prawo wglądu w akta sprawy. Co więcej, wspomniany przepis zapewnia prawo do sporządzania z akt notatek, kopii lub odpisów.
Prawo to przysługuje również po zakończeniu postępowania. Ponieważ za ewentualne kserokopie i tak płaci podatnik, urząd nie może twierdzić, że nie wolno dokumentów kopiować. Jedyna odmowa, z jaką może spotkać się strona postępowania, to brak dostępu do dokumentów zawierających informacje niejawne, a także do innych dokumentów, które organ podatkowy wyłączy z akt sprawy ze względu na interes publiczny. Nic nie wskazuje, aby w tej sytuacji o taki właśnie przypadek chodziło.