Dobry projekt pomaga zarobić
Firmy odkrywają możliwości, jakie daje dobry design. Inwestycja we wzornictwo to szansa na większe zyski
Wiele firm w Polsce wie już, że za słowem „wzornictwo" (czy anglosaską jego wersją – design) stoją nie tylko znane z luksusowych kolorowych magazynów wnętrzarskich finezyjne meble czy nietypowo zaprojektowane przedmioty codziennego użytku. – Piękno jest wartością gospodarczą, jak mawiała założycielka naszego instytutu Wanda Telakowska – podkreśla Beata Bochińska, prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, który edukuje firmy na temat tego, jak korzystać z wzornictwa. – Strategia wzornictwa powinna być częścią strategii firmy. Takie koncerny jak Alessi, Philips, Nokia czy Apple mają wyraźnie ustalone, jaką rolę odgrywa w ich działalności design – mówi Bochińska.
Uznane marki
Polskie firmy mają w tej dziedzinie osiągnięcia. Już w latach 50. znane na świecie były polskie meble czy porcelana. Jednak obecnie mozolny podbój zagranicznych rynków trzeba właściwie rozpoczynać od nowa.
Wbrew temu, co się jeszcze czasem w firmach myśli, projektant nie jest potrzebny firmie tylko po to, by dbać o estetyczną stronę przygotowywanego do rynkowego debiutu projektu. Powinien być przy jego powstaniu od samego początku. Wiele zależy od tego, jaką rolę wyznaczy mu zatrudniająca go firma. W koncernach takich jak Alessi to projektanci i ich często...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta