Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Kto nie zna prawa antymonopolowego, może sobie zaszkodzić

29 maja 2012 | Prawo i praktyka | Michał Kołtuniak

Zdarza się, że przedsiębiorcy naruszają reguły uczciwego rynku, ponieważ nie wiedzą, że dane postępowanie jest zabronione. Dlatego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi kampanię informacyjną

Ustalanie minimalnej lub maksymalnej ceny sprzedaży, przyjmowanie wytycznych od innych przedsiębiorców, przystępowanie do porozumień ograniczających konkurencję lub godzenie się na ich istnienie mogą być przykładami działań zakłócających funkcjonowanie rynku. Co więcej, mogą być działaniami zakazanymi przez właściwe przepisy, a ich naruszenie wiąże się z surowymi sankcjami finansowymi dla przedsiębiorcy.

Dlaczego więc firmy angażują się w takie działania? Po prostu im się to opłaca. Ustalenie z konkurentami swoistych stref wpływów poprzez podział rynku może pozwolić na zwiększenie sprzedaży. Dodatkowe zyski i/lub większą przewidywalność prowadzenia działalności może przynieść ustalenie cen obowiązujących w sprzedaży ostatecznym odbiorcom (np. konsumentom).

Jednolita polityka cenowa może być także na rękę producentowi (importerowi) narzucającemu dystrybutorom warunki dalszej odsprzedaży. Niewątpliwie część firm negocjuje takie porozumienia z pełną świadomością łamania prawa.

Nieświadome błędy

Jednak zdarza się również tak, że przedsiębiorcy angażują się w nielegalne porozumienia nieświadomie. Może to wynikać z niewiedzy lub błędnych wyobrażeń odnośnie do tego, jakie zachowania w świetle przepisów antymonopolowych są dozwolone, a jakie zakazane.

Dlatego właśnie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi kampanię, która...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9244

Wydanie: 9244

Spis treści
Zamów abonament