Nie można nadużywać swojej pozycji
Firmy | Dyskryminacja cenowa występuje, gdy przedsiębiorstwo dominujące pobiera bez uzasadnienia inne ceny od różnych odbiorców za ten sam produkt.
Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów (dalej: ustawa) wyraźnie zakazuje przedsiębiorcom nadużywania pozycji dominującej na rynku. Nadużywanie takiej pozycji stanowi bowiem jedną z praktyk ograniczających konkurencję.
Zakaz ten odnosi się do tych podmiotów, które pozycję silną (dominującą) już oczywiście posiadają. Jej nadużywanie, zdaniem ustawodawcy, zakłóca konkurencję na rynku.
Kwestię tę reguluje art. 9 ustawy, który jednak nie wskazuje na żaden konkretny cel czy skutek, jaki wywołać ma nadużycie pozycji dominującej. Oznacza to, że negatywny wymiar nadużycia pozycji dominującej jest dla konkurencji na rynku na tyle ważny, że niejako z definicji praktykę taką kwalifikuje się jako zakazaną, niezależnie od celu lub skutku podejmowanych działań. W związku z tym praktyki w postaci nadużywania pozycji dominującej należy pojmować w kategoriach obiektywnych.
Przykład
Spółka A, która jest podmiotem dominującym na rynku farmaceutycznym, nadużywa swojej pozycji poprzez znaczące zaniżanie cen niektórych leków. Jest tak, bez względu to, czy inni przedsiębiorcy poniosą szkodę w związku z działaniem spółki, czy też nie. Samo bowiem działanie spółki A stanowi naruszenie omawianego zakazu.
Czym więc jest „nadużycie" pozycji dominującej? Niestety przepis...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta