Perswazja sondażowa w gazetach polskich
Kim był szofer
Perswazja sondażowa w gazetach polskich
Antoni Sułek i Marcin Jasiński
Julian Tuwim napisał w 1925 roku utwór "Zbrodnia Hilarego Pęcikowskiego w oświetleniu pięciu pism warszawskich". Sparodiował w nim relacje gazet o ukaraniu mandatem szofera, który omal nie przejechał człowieka niewiadomego nazwiska. Relacje różniły się od siebie jaskrawo, ale ściśle pasowały do linii pisma. W gazetach nie ma faktów, są tylko opinie -- zdawał się mówić poeta, a amerykański teoretyk komunikacji George Gerbner podniósł tę obserwację do rangi zasady. "All news are views" -- nie ma wiadomości bez stronniczości.
Perswazja to celowe urabianie przekonań i ocen za pomocą słów, obrazów i innych symboli, a sondaż to reprezentacyjne badanie przekonań i ocen w społeczeństwie. Publikowanie wyników sondaży jest sposobem informowania opinii o niej samej, ale także środkiem wpływu na opinię, a nawet metodą celowej perswazji. Wytrwałe propagowanie korzystnych dla polityka wyników sondaży wyborczych zwiększa jego szanse -- choćby przez to, że tworzy pozytywną aurę wokół niego i ukazuje go jako polityka cenionego przez ogół. Wielkości tego wpływu nie da się ocenić precyzyjnie -- socjologowie są w tych ocenach ostrożni, ale politycy przeceniają znaczenie sondaży.
Dlatego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)