Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Perswazja sondażowa w gazetach polskich

10 stycznia 1997 | Kraj | AS

Kim był szofer

Perswazja sondażowa w gazetach polskich

Antoni Sułek i Marcin Jasiński

Julian Tuwim napisał w 1925 roku utwór "Zbrodnia Hilarego Pęcikowskiego w oświetleniu pięciu pism warszawskich". Sparodiował w nim relacje gazet o ukaraniu mandatem szofera, który omal nie przejechał człowieka niewiadomego nazwiska. Relacje różniły się od siebie jaskrawo, ale ściśle pasowały do linii pisma. W gazetach nie ma faktów, są tylko opinie -- zdawał się mówić poeta, a amerykański teoretyk komunikacji George Gerbner podniósł tę obserwację do rangi zasady. "All news are views" -- nie ma wiadomości bez stronniczości.

Perswazja to celowe urabianie przekonań i ocen za pomocą słów, obrazów i innych symboli, a sondaż to reprezentacyjne badanie przekonań i ocen w społeczeństwie. Publikowanie wyników sondaży jest sposobem informowania opinii o niej samej, ale także środkiem wpływu na opinię, a nawet metodą celowej perswazji. Wytrwałe propagowanie korzystnych dla polityka wyników sondaży wyborczych zwiększa jego szanse -- choćby przez to, że tworzy pozytywną aurę wokół niego i ukazuje go jako polityka cenionego przez ogół. Wielkości tego wpływu nie da się ocenić precyzyjnie -- socjologowie są w tych ocenach ostrożni, ale politycy przeceniają znaczenie sondaży.

Dlatego...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 963

Spis treści
Zamów abonament