Udzielający szybkich pożyczek musi pamiętać o obowiązku informacyjnym
FINANSE | Konsument może zostać wprowadzony w błąd i podjąć niekorzystną dla siebie decyzję, jeżeli przedsiębiorca zatai, a nawet przez przypadek nie poda wszystkich wymaganych przez prawo informacji dotyczących kosztów i opłat.
Zgodnie z przepisami ustawy o kredycie konsumenckim (DzU z 2014 r. poz. 1497) klient, przed zawarciem umowy o taki kredyt, musi zostać poinformowany o wszystkich kosztach związanych z udzieleniem pożyczki. Tak stanowi wspomniana ustawa, a w celu ujednolicenia praktyki wprowadza nawet wzór formularza informacyjnego, którego przedsiębiorcy powinni się trzymać. Wszystko po to, aby konsument miał możliwość porównania ofert różnych firm działających na tym rynku i wybrać najkorzystniejszą z nich. Stąd nieuwzględnienie informacji o dodatkowych opłatach, takich jak np. koszt opłaty za obsługę w domu klienta, dodatkowej opłaty przygotowawczej albo kosztów ubezpieczenia w całkowitym koszcie pożyczki i w rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania narusza przepisy o kredycie konsumenckim. Jednocześnie skutkuje tym, że konsument zostaje wprowadzony w błąd, a w konsekwencji może podjąć decyzję o zawarciu umowy pożyczki, której inaczej by nie podjął.
Wymogi ustawy
Należy więc pamiętać, że zgodnie z art. 5 pkt 6 ustawy całkowity koszt pożyczki to...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta