Piarowiec Ameryki
Niedawno minęła dziesiąta rocznica śmierci Richarda Avedona: niezwykłego portrecisty, jednego z najważniejszych od czasów pokazania światu w 1839 roku wynalazku Daguerre'a.
Urodził się 1923 roku w rodzinie rosyjskiego imigranta żydowskiego Jacoba Israela Avedona, właściciela sklepu z odzieżą przy Piątej Alei funkcjonującego pod nazwą Avedon Fashion. Miał kontynuować rodzinną tradycję i także zajmować się handlem. On jednak chciał zostać poetą. Jako nastolatek w latach 1937–1940 wydawał nawet wspólnie z Jamesem Baldwinem pismo „The Magpie" (Sroka). Po skończeniu szkoły średniej próbuje studiować, ale coraz bardziej fascynuje go fotografia. W wieku 19 lat, po przystąpieniu Stanów Zjednoczonych do wojny, zgłasza się do marynarki, ale handlowej.
Władca mody
Podczas służby zajmuje się... fotografowaniem. Otrzymanym od ojca rolleiflexem robi zdjęcia marynarzy i oficerów. W 1944 roku zaczyna naukę w New School for Social Research u Alexeya Brodovitcha (Aleksieja Brodowicza), znanego fotografa, emigranta z Rosji. Zaczyna tworzyć fotografię reklamową. I szybko, za sprawą Brodovitcha, od 1934 roku dyrektora artystycznego słynnego „Harper's Bazaar", zdjęcia Avedona zaczynają się pojawiać w „Junior Bazaar". Potem zaś w samym „Harperze".
W 1946 roku Avedon zakłada własne studio. Jego fotografie drukują „Life" i „Vogue". Jednak aż do 1965 roku pracuje przede wszystkim dla „Harper's Bazaar". Potem wiąże się – na kolejne dekady – z „Vogiem". To jego zdjęcia pojawiają się na większości okładek tego magazynu....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta