Zmiana trasy może wyłączyć odpowiedzialność przewoźnika
Międzynarodowy przewóz drogowy towarów regulowany jest przepisami konwencji CMR. Jej zapisy wskazują m.in. na to, w jakich sytuacjach kierowca nie odpowiada za uszkodzenia lub kradzież ładunku.
Firmy trudniące się przewozem ładunków na międzynarodowych trasach powinny mieć ubezpieczenie, które chroni je przed nieprzewidzianymi zdarzeniami mogącymi skutkować uszkodzeniem lub utratą ładunku. Warto jednak podkreślić, że takie ubezpieczenie chroni przewoźnika, a nie ładunek. Może się więc okazać, że nadawca, który utraci swój towar, nie otrzyma za to żadnej rekompensaty. Będzie tak wówczas, gdy odpowiedzialność przewoźnika zostanie wyłączona, a to, że posiada on ubezpieczenie, nie będzie miało żadnego znaczenia. Dlatego aby chronić ładunek, warto wykupić ubezpieczenie cargo. Jest ono niezależne od ubezpieczenia przewoźnika i chroni wyłącznie ładunek.
A kiedy ubezpieczyciel przewoźnika nie zapłaci odszkodowania za zagubiony lub uszkodzony towar? Ewentualnie, kiedy to odszkodowanie nie pokryje wszystkich realnych strat nadawcy towaru lub jego odbiorcy?
Zasada i wyjątki
Zgodnie z art. 17 ust. 1 konwencji przewoźnik odpowiada za całkowite lub częściowe zaginięcie towaru lub za jego uszkodzenie,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta