Nie wystarczy powiedzieć „tak”
Przedsiębiorca może przedstawić informację o treści przyszłej umowy z konsumentem zarówno poprzez przesłanie jej listem zwykłym, pocztą elektroniczną, jak i esemesem.
Po wejściu w życie 25 grudnia 2014 r. ustawy o prawach konsumenta (dalej: u.p.k.) znacznie zmieniły się zasady zawierania z konsumentami umów przez telefon.
Warto zniwelować zaskoczenie
Jeżeli przedsiębiorca nawiązuje kontakt z konsumentem za pomocą telefonu w celu zawarcia umowy na odległość – ma obowiązek przedstawić na początku rozmowy cel nawiązania kontaktu oraz wskazać konsumentowi swoje dane identyfikacyjne lub dane podmiotu, w imieniu którego telefonuje. Dopiero po przekazaniu tych informacji może przedstawić odbiorcy ofertę, o ile uzyskał wcześniej na to jego zgodę. Dodatkowy obowiązek identyfikacyjny, jak i określenie celu prowadzonej rozmowy, powinien zniwelować element zaskoczenia towarzyszący rozmowie telefonicznej, której konsument się nie spodziewał.
Uwaga na ryzyko
Istotne zmiany, które wprowadziła nowa regulacja, nie dotyczą jednak tylko etapu rozpoczęcia samej rozmowy, a odnoszą się do zawarcia umowy i potwierdzenia jej najważniejszych warunków. Obecnie nie wystarczy bowiem, aby konsument przez telefon powiedział do telemarketera „tak" i umowę można byłoby uznać za zawartą. Taka zgoda wyrażona przez zamawiającego nie wywołuje po jego stronie żadnych zobowiązań. Jeżeli przedsiębiorca mimo wszystko decyduje się zrealizować „umowę" (np. rozpocząć świadczenie usług lub wysłać towar), to należy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta