Pracownik samorządowy musi powiadomić urząd o założeniu firmy
Niezłożenie oświadczenia w ustawowym terminie grozi upomnieniem albo naganą. A za zatajenie prowadzenia działalności gospodarczej pracownik zostanie pociągnięty do odpowiedzialności karnej.
Monika Bugaj-Wojciechowska
Sąd Najwyższy w wyroku z 15 lutego 2006 r. (II PK 134/05, OSNP 2007/1-2/6) stwierdził, że zatrudnienie w służbie publicznej wyklucza równoczesne wykonywanie działalności gospodarczej, która pozostaje w sprzeczności z obowiązkami pracownika samorządowego. Musi on bowiem unikać wszelkiego rodzaju sytuacji mogących u kogokolwiek wzbudzić uzasadnione podejrzenia co do jego stronniczości lub interesowności przy wykonywaniu urzędowych powinności. SN wyjaśnił także, że wykonywanie prywatnej działalności gospodarczej przez pracownika samorządowego w czasie i miejscu zatrudnienia może wywoływać podejrzenie stronniczości lub interesowności nawet wtedy, gdy dotyczy działalności nieobjętej bezpośrednio jego zakresem czynności pracowniczych.
Katalog zobowiązanych i zwolnionych
Aby umożliwić i ułatwić pracodawcy ocenę dodatkowych zajęć, pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, zobowiązany jest do złożenia oświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej. Dotyczy to także doradców i asystentów. Natomiast w myśl ustawy o pracownikach samorządowych oświadczenia takiego nie składają zatrudnieni na podstawie powołania i wyboru, na stanowiskach pomocniczych i obsługi oraz sekretarze.
Z praktyki wynika, że powstają wątpliwości, czy należy domagać się oświadczenia od każdego pracownika...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta