Kto składa podpis w imieniu gminy
Wójt (burmistrz, prezydent miasta) zawiera umowy w imieniu gminy. Gdy z kontraktu wynika obowiązek zapłacenia określonej kwoty, konieczna jest kontrasygnata skarbnika.
Gmina jest osobą prawną, która działa przez swoje organy. Na zewnątrz reprezentuje ją wójt (burmistrz, prezydent miasta). Tak wynika z art. 31 ustawy o samorządzie gminnym (dalej: usg). Wójt działa w imieniu jednostki samorządowej w sferze zarówno publicznoprawnej, jak i cywilnoprawnej. To uprawnienie zostało uzupełnione w art. 46 ust. 1 usg, zgodnie z którym oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo wójt albo działający na podstawie jego upoważnienia zastępca wójta samodzielnie albo wraz z inną osobą upoważnioną przez wójta.
Zarządzanie mieniem
Zasady zawarte w art. 46 ust. 1 usg mają zastosowanie tylko do oświadczeń woli wójta w sprawach związanych z zarządem mieniem gminy, a więc tylko do cywilnoprawnej sfery jej działalności. W praktyce chodzi więc o zawarcie umowy sprzedaży, użytkowania wieczystego lub najmu. Podpisuje on więc kontrakty dotyczące zbywania, nabywania lub obciążania mienia komunalnego. W tych sytuacjach gmina funkcjonuje tak jak każda inna osoba prawna aktywna na rynku (por. rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody dolnośląskiego z 19 kwietnia 2013 r., znak: NK-N.4131. 29.3.2013.MS6).
Art. 46 usg nie jest podstawą działalności w sprawach publicznych (np. w sprawie przystąpienia gminy do stowarzyszenia gmin albo wypowiedzenie dotychczasowej wysokości opłaty rocznej z tytułu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta