Firmy naruszały prawa pensjonariuszy, stosując niedozwolone klauzule
PRAWA KONSUMENTÓW | Przedsiębiorca, który stosuje wzorce umów lub regulaminy określające zakres praw i obowiązków jego oraz klienta, musi zadbać, aby nie znalazły się w nich zapisy sprzeczne z prawem. Jeśli tego nie dopilnuje, to zapisy umowy nie będą wiązały konsumenta.
Michał Kołtuniak
Przedsiębiorca, który stosuje niedozwolone klauzule kontraktowe w swoich umowach lub regulaminach, naraża się na określone konsekwencje. Z jednej strony konsument ma prawo się domagać, aby taki zapis nie miał mocy prawnej, z drugiej firma naraża się na zarzut naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.
Stosowanie wzorców umownych jest bardzo powszechne. Jednak należy pamiętać, że korzystanie z nich stawia przedsiębiorcę w uprzywilejowanej pozycji. Z reguły konsument nie ma bowiem wpływu na treść takiego kontraktu i może go tylko podpisać albo z zawarcia umowy w ogóle zrezygnować. I dlatego istnieje wiele przepisów, które mają chronić słabszą stronę, czyli właśnie konsumentów przed umieszczaniem w umowach zapisów naruszających dobre obyczaje, uderzających w interesy klientów i stwarzających przedsiębiorcom możliwość nadużywania ich silniejszej pozycji rynkowej.
Badania urzędu
W ubiegłym roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów skontrolował wzorce umów stosowane w wybranych prywatnych domach opieki. Badaniu poddano 34 przedsiębiorców, a analiza dotyczyła ponad 60 wzorców umów. Niestety, obraz, jaki wyłania się z tej kontroli, nie jest korzystny dla tej grupy przedsiębiorców. Urząd antymonopolowy zakwestionował 61 proc. skontrolowanych wzorców....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta