Urzędnik musi znać zakres swoich obowiązków
Powinnością pracownika administracji jest znajomość prawa oraz wewnętrznych aktów prawnych, jak np. decyzje administracyjne, zakresy obowiązków, regulaminy, umowy o pracę. Brak takiej wiedzy może skutkować odpowiedzialnością karną.
Jestem pracownicą jednego z wojewódzkich urzędów. Przedsiębiorca złożył do wydziału, w którym pracuję, podanie o dofinansowanie dla swojej firmy. Nie rozpoznałam tego podania, gdyż nie miałam świadomości, że leży to w zakresie moich obowiązków służbowych. W konsekwencji termin na wypłatę środków upłynął i przedsiębiorca nie może już liczyć na dofinansowanie z programu, którym był zainteresowany. Czy w takiej sytuacji, poza odpowiedzialnością służbową, mogę zostać pociągnięta do odpowiedzialności karnej? – pyta urzędniczka jednego z urzędów wojewódzkich.
Tak.
Funkcjonariusze publiczni, a więc m.in. pracownicy centralnych i lokalnych urzędów, mają obowiązek rzetelnego wykonywania swoich obowiązków służbowych. Swoimi działaniami nie mogą narażać na szkodę interesów państwa i określonych osób. Jeżeli nie wywiążą się z tego obowiązku, mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności karnej. Zgodnie z art. 231 par. 1 kodeksu karnego funkcjonariusz publiczny, który przekraczając swoje uprawnienia lub nie dopełniając obowiązków,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta