Kot, który podglądał
Pierwsze skojarzenie z „marką" Balthus? Erotyzm rozkwitających dziewcząt. Ale oglądając jego dzieła w 15. rocznicę śmierci, widzimy, że dostrzegał znacznie więcej.
Monika Małkowska z Rzymu
Monografia Balthasara Klossowskiego de Rola najpierw zorganizowana została w dwóch rzymskich galeriach – a na rocznicę śmierci przeniesiona została do Wiednia. Imponujący zestaw: prawie 200 prac, obrazy, rysunki, szkice i fotografie; wybór od pierwszych, dziecięcych prób po ostatnie płótno; dzieła powszechnie znane, reprodukowane oraz obiekty nigdy wcześniej nieeksponowane publicznie.
W Rzymie gros dzieł, wśród których znalazły się te sztandarowe, umieszczono w XVIII-wiecznym budynku Scuderie del Quirinale, w samym pępku miasta. Mnie jednak najbardziej poruszająca wydała się znacznie mniejsza liczebnie prezentacja w Villa Medici. Przez 16 lat, do 1977 roku, artysta pełnił funkcję dyrektora tutejszej Akademii Francuskiej zlokalizowanej w pałacach Medyceuszy. Miejsce niezwykłej urody – manierystyczny kompleks pałacowy na poboczu Ogrodów Borghese na wzgórzu Pincian, z porywającym widokiem na schody i plac Hiszpański.
Artyści zawdzięczają tę placówkę Napoleonowi I, z łaski którego od 1803 roku obiekt miał służyć sztuce. Zgodnie z wielowiekową tradycją peregrynowanie do Włoch i zapoznawanie się z zabytkami było obowiązkiem każdego kandydata na artystę, tym bardziej każdego absolwenta paryskiej Akademii Malarstwa i Rzeźby.
Niestety, cud-willa podarowana przez Bonapartego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta