Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Kot, który podglądał

13 lutego 2016 | Plus Minus | Monika Małkowska
„Góra”  (1936-1937). Niederhorn w pobliżu Berna – i siedem postaci symbolicznych
źródło: materiały prasowe
„Góra” (1936-1937). Niederhorn w pobliżu Berna – i siedem postaci symbolicznych
„Król kotów” (1935). Tylko po co ten pejcz w tle?
źródło: materiały prasowe
„Król kotów” (1935). Tylko po co ten pejcz w tle?
„Thérèse” (1938). Oczywiście, bez kota nie mogło się obejść
źródło: materiały prasowe
„Thérèse” (1938). Oczywiście, bez kota nie mogło się obejść
„Biała sukienka” (1937)
źródło: materiały prasowe
„Biała sukienka” (1937)
Balthus, „Tydzień ferii”. Nuda i pokusy
źródło: materiały prasowe
Balthus, „Tydzień ferii”. Nuda i pokusy
„Ćwiczenia z cierpliwości” (1943–1960).
źródło: materiały prasowe
„Ćwiczenia z cierpliwości” (1943–1960).

Pierwsze skojarzenie 
z „marką" Balthus? Erotyzm rozkwitających dziewcząt. 
Ale oglądając 
jego dzieła 
w 15. rocznicę śmierci, widzimy, że dostrzegał znacznie więcej.

Monika Małkowska z Rzymu

Monografia Balthasara Klossowskiego de Rola najpierw zorganizowana została w dwóch rzymskich galeriach – a na rocznicę śmierci przeniesiona została do Wiednia. Imponujący zestaw: prawie 200 prac, obrazy, rysunki, szkice i fotografie; wybór od pierwszych, dziecięcych prób po ostatnie płótno; dzieła powszechnie znane, reprodukowane oraz obiekty nigdy wcześniej nieeksponowane publicznie.

W Rzymie gros dzieł, wśród których znalazły się te sztandarowe, umieszczono w XVIII-wiecznym budynku Scuderie del Quirinale, w samym pępku miasta. Mnie jednak najbardziej poruszająca wydała się znacznie mniejsza liczebnie prezentacja w Villa Medici. Przez 16 lat, do 1977 roku, artysta pełnił funkcję dyrektora tutejszej Akademii Francuskiej zlokalizowanej w pałacach Medyceuszy. Miejsce niezwykłej urody – manierystyczny kompleks pałacowy na poboczu Ogrodów Borghese na wzgórzu Pincian, z porywającym widokiem na schody i plac Hiszpański.

Artyści zawdzięczają tę placówkę Napoleonowi I, z łaski którego od 1803 roku obiekt miał służyć sztuce. Zgodnie z wielowiekową tradycją peregrynowanie do Włoch i zapoznawanie się z zabytkami było obowiązkiem każdego kandydata na artystę, tym bardziej każdego absolwenta paryskiej Akademii Malarstwa i Rzeźby.

Niestety, cud-willa podarowana przez Bonapartego...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10369

Wydanie: 10369

Zamów abonament