Płatnik wybroni się przed zwrotem zasiłku
Pracodawca nie odpowie za świadczenia nienależnie pobrane przez podwładnego, jeśli wykaże, że z należytą starannością przekazywał jego dane do ZUS. Takie złagodzone stanowisko to zasługa orzecznictwa.
Ryszard Sadlik
Od osoby, która pobrała nienależne świadczenie z ubezpieczeń społecznych, ZUS może się domagać jego zwrotu na zasadach określonych w ustawie z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. DzU z 2015 r., poz. 121 ze zm.; dalej: ustawa o sus) lub w przepisach regulujących prawo do świadczeń, np. do rent lub emerytur.
Fałszywa baza
Jeżeli jednak pobranie nienależnych świadczeń zostało spowodowane przekazaniem przez płatnika składek lub inny podmiot nieprawdziwych danych wpływających na prawo do świadczeń lub na ich wysokość, obowiązek ich zwrotu z odsetkami obciąża odpowiednio płatnika składek lub inny podmiot (art. 84 ust. 6 ustawy o sus). Celem tej regulacji jest odzyskanie przez ZUS pieniędzy, które bez jego winy zostały niewłaściwie wypłacone.
Jeśli np. pracodawca podał nieprawdziwe informacje w dokumentach dotyczących pracownika i bezpośrednio wpływało to na prawo do świadczenia lub jego wysokość, będzie musiał oddać kwoty nienależnie wypłacone tej osobie.
Za nieprawdziwe dane uważa się podane przez pracodawcę...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta