Uwaga na fałszywe opinie w sieci
W USA płacenie za pochlebne opinie jest karane, w Polsce nie. Firmom więc łatwiej jest oszukać klientów.
W sieci można znaleźć liczne wypowiedzi wyglądające na opinie konsumentów. Wiele w rzeczywistości tworzą opłaceni specjaliści. W USA grożą za to wysokie kary finansowe, a w Wielkiej Brytanii za udawanie konsumenta można trafić do więzienia.
W Polsce nie ma wyraźnych przepisów zabraniających takiej praktyki. Ściganie sponsorowanych opinii jest trudne.
Brak dowodów
– Zastrzeżenia do takich działań coraz częściej podnoszą zarówno klienci, jak i firmy – mówi mecenas Przemysław Rybicki z kancelarii Affre i Wspólnicy. – W pierwszym przypadku zastosowanie znajduje ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, w drugim – ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Można by to nawet uznać za przestępstwo oszustwa w świetle przepisów kodeksu karnego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta