Nowe szybkie trasy w Polsce będą płatne
Specjalne państwowe spółki mają zdobyć komercyjne fundusze na budowę dróg.
Robert Przybylski
W Krajowym Funduszu Drogowym jest za mało pieniędzy. Program Budowy Dróg Krajowych 2014–2023 ma kosztować 198 mld zł, ale dostępne jest tylko 107 mld zł, wliczając fundusze unijne i zakładając, że dotacja z budżetu państwa wzrośnie z 3 mld zł w tym roku do 5 mld zł w kolejnych. Po 2023 r. dług KFD sięgnie 91 mld zł – biorąc pod uwagę kapitał, a z odsetkami 140 mld zł (przy założeniu wydania całych 107 mld zł). W końcu maja dług przekroczył 66 mld zł.
Jerzy Szmit, podsekretarz stanu odpowiedzialny za drogi w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa (MIB), mówi, że większość funduszy już rozdysponowano. W realizacji są projekty za 81,3 mld zł, a podpisano umowy na 49,8 mld zł. Wolnych funduszy z nowej perspektywy unijnej zostało tylko 25,7 mld zł.
Dług poza finansami publicznymi
Rozwiązać problem mają drogowe spółki specjalnego przeznaczenia (dssp). Będą to podmioty należące do Skarbu Państwa, ale działające na zasadach komercyjnych. MIB chce znowelizować ustawę o dssp z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta