Administracji z biznesem ma być po drodze
Gospodarka | Wkrótce ogłoszona zostanie strategia rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego. To potwierdzenie, że rząd poważanie traktuje współpracę z firmami. Anna Cieślak-Wróblewska
W formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) obecnie w Polsce jest realizowanych (lub już zostało zrealizowanych) ponad 100 projektów o łącznej wartości ok. 5,5 mld zł, co jest wartością niewielką.
Średnia wartość umowy to 50 mln zł, ale zdecydowana większość przedsięwzięć to niewielkie projekty samorządowe (choć Poznań realizował wielki projekt spalarni śmieci o wartości ok. 1 mld zł).
– Zdecydowanie brakuje inwestycji rządowych mających istotne oddziaływanie na naszą gospodarkę: poza autostradowymi projektami koncesyjnymi doczekaliśmy się dotąd tylko jednego projektu rządowego – zauważa Witold Słowik, wiceminister rozwoju.
Niska skuteczność
Problemem jest także mały odsetek zawieranych umów w stosunku do ogłoszonych postępowań. Dotąd (od 2009 r.) samorządy rozpoczęły ok. 400 postępowań mających na celu wyłonienie partnera prywatnego. Ale tylko co piąte zakończyło się podpisaniem kontraktu. Pozostałe 80 proc. anulowano jeszcze przed rozstrzygnięciem lub początkowe negocjacje wskazały na znaczące rozbieżności co do oczekiwań obu stron....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta