Nie jesteś sam w sporze z instytucją
Coraz więcej spraw trafia do sądu polubownego.
Regina Skibińska
Jesteś niezadowolony z decyzji towarzystwa ubezpieczeniowego dotyczącej odszkodowania (za niska kwota, odmowa wypłaty)? Możesz się odwołać. Najpierw powinieneś złożyć reklamację w towarzystwie. I dopiero wtedy, gdy ubezpieczyciel rozpatrzy reklamację, a ty nie będziesz zadowolony z jego stanowiska, możesz skorzystać z innych możliwości działania. Każde towarzystwo ma obowiązek poinformować klienta o obowiązujących procedurach reklamacyjnych już w momencie podpisywania z nim umowy.
Ubezpieczyciel nie może długo zwlekać z rozpatrzeniem reklamacji. W razie niedotrzymania 30–dniowego terminu (maksymalnie 60 dni w sprawach skomplikowanych) na ustosunkowanie się do reklamacji, przyjmuje się, że została ona rozpatrzona zgodnie z wolą klienta. Pomocną instytucją jest rzecznik finansowy, do którego można składać wnioski o interwencję albo wszczęcie postępowania polubownego. Obie drogi są możliwe dopiero po zakończeniu postępowania reklamacyjnego w towarzystwie.
Klient może sam wybrać, czy woli wnioskować o mediację czy o interwencję rzecznika finansowego. Ta druga droga jest lepsza wtedy, gdy nie wiemy, jaka jest nasza sytuacja prawna, albo gdy nie rozumiemy stanowiska ubezpieczyciela. Rzecznik finansowy zbierze argumenty przemawiające za stanowiskiem skarżącego i napisze do towarzystwa pismo o zmianę decyzji, jeśli uważa, że jest ona niewłaściwa. Za postępowanie interwencyjne nie trzeba...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta