Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Malarz polskich Charakterów

01 kwietnia 2017 | Plus Minus | Barbara Hollender
Władysław Hańcza i Wacław Kowalski, czyli Kargul i Pawlak. „Sami swoi”, 1967
źródło: Polfim/East News
Władysław Hańcza i Wacław Kowalski, czyli Kargul i Pawlak. „Sami swoi”, 1967
Andrzej Pieczyński i Jan Nowicki – uczeń i mistrz. „Wielki Szu”, 1983
źródło: Polfim/East News
Andrzej Pieczyński i Jan Nowicki – uczeń i mistrz. „Wielki Szu”, 1983
Stanisław Tym jako prezes Ochódzki – bohater mimo woli. „Rozmowy kontrolowane”, 1991
źródło: Polfim/East News
Stanisław Tym jako prezes Ochódzki – bohater mimo woli. „Rozmowy kontrolowane”, 1991
Robiąc komedię, trzeba dbać, by każdy centymetr taśmy wywoływał choćby wewnętrzny uśmiech widza.
autor zdjęcia: Kamil Piklikiewicz
źródło: EAST NEWS
Robiąc komedię, trzeba dbać, by każdy centymetr taśmy wywoływał choćby wewnętrzny uśmiech widza.

Sylwester Chęciński kina nigdy nie traktował jak trampoliny do sławy i światowej kariery. Stało się po prostu jego pasją, której podporządkował życie.

Przed dwoma tygodniami Polska Akademia Filmowa uhonorowała go Orłem za całokształt twórczości. Widziałam, jak w czasie uroczystej gali w Teatrze Polskim odbierał skrzydlatą statuetkę z rąk Jana Nowickiego. I nie mogłam się oprzeć wrażeniu, że te długie suknie bez pleców, ścianki do fotografii i czerwone dywany to nie jego świat.

Sylwester Chęciński zawsze żył trochę na uboczu: z dala od ośrodków władzy, układów, blichtru. We Wrocławiu, do którego trafił zaraz po studiach, w drugiej połowie lat 50.

W świadomości widzów Chęciński funkcjonuje głównie jako twórca trylogii o Kargulach i Pawlakach. Kiedyś nawet zapytany w radiowym programie o marzenie zażartował: „Chciałbym przestać być reżyserem »Samych swoich«". Coś w tym westchnieniu było, bo przecież jest artystą, którego twórczość jest bardzo różnorodna. Ma w swojej filmografii komedie, ale też obrazy sensacyjne, obyczajowe, dramat wojenny. Zawsze szedł własną drogą. Gdy polskie kino hołubiło głównie rozliczenia z historią i dramaty pełne aluzji do politycznej sytuacji, on nie stronił od obrazów gatunkowych. Gdy inni ze szczyptą pogardy wypowiadali się o „komercji", zawsze podkreślał, że zależy mu na tym, by wartości artystyczne filmów połączyć z popularnością.

– Przystępując do pracy najpierw zadawałem sobie pytanie: „Czy ludzie będą chcieli...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10715

Wydanie: 10715

Zamów abonament