Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Ustanowienie odznaki przez gminę wymaga spełnienia dodatkowych wymogów

28 listopada 2017 | Administracja | Anna Puszkarska

Wzory wszystkich symboli stanowionych przez samorządy wymagają zaopiniowania przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej. Po uzyskaniu pozytywnej opinii ministra, w odniesieniu do odznaki honorowej, potrzebna jest jeszcze zgoda Prezydenta RP.

- Rada gminy chce ustanowić tytuł oraz honorową odznakę lub nieprzeznaczony do noszenia medal: zasłużony dla gminy. Czy wprowadzenie takiego tytułu, odznaki i medalu wymaga spełnienia tych samych warunków?

Nie. Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.) do wyłącznej właściwości rady gminy należy m.in. nadawanie honorowego obywatelstwa gminy. W orzecznictwie przyjmuje się szerokie rozumienie terminu: honorowe obywatelstwo – tak, aby możliwe było wyróżnienie w tej formie nie tylko osób nie będących mieszkańcami gminy, ale także członków tej wspólnoty. Wobec mieszkańców gminy dopuszcza się więc możliwość nadania tytułu: zasłużony dla gminy. Art. 18 ust. 2 pkt 14 u.s.g. nie może jednak stanowić podstawy prawnej do ustanowienia honorowej odznaki lub medalu: zasłużony dla gminy (por. np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27 czerwca 2017 r., sygn. II OSK 1862/16, LEX nr 2343292)....

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10914

Wydanie: 10914

Spis treści
Zamów abonament