Polska agencja ratingowa wchodzi do gry
FINANSE Małe i średnie firmy mogą liczyć na niższe ceny usług i łatwiejszy dostęp do finansowania.
Powołana przez Giełdę Papierów Wartościowych agencja ratingowa (Instytut Analiz i Ratingu) dostanie wsparcie od Polskiego Funduszu Rozwoju i Biura Informacji Kredytowej – dowiedziała się „Rzeczpospolita". Dziś ich szefowie podadzą szczegóły.
Duże firmy, jak Orlen czy PGNiG, stać na kupno ratingu (ocena wiarygodności kredytowej) od jednej ze światowych agencji – Standard&Poor's, Fitch czy Moody's. Jednak znacznie liczniejsza grupa firm małych i średnich nie ma na to pieniędzy. Brak ratingu skazuje je na niebyt w oczach dużych inwestorów instytucjonalnych, którzy mogliby sfinansować ich projekty. Z kolei inwestorom indywidualnym znacznie utrudnia ocenę kondycji przedsiębiorstwa.
Analitycy zarządzający funduszami inwestycyjnymi i przedstawiciele spółek emitujących obligacje liczą, że dzięki współpracy między giełdą, funduszem i biurem już wkrótce poznamy pierwsze oceny kredytowe polskiej agencji ratingowej. ©℗
—jam >B1