Rośnie dominacja zachodnich sieci w Polsce
Mimo coraz częstszych nawoływań do patriotyzmu zakupowego zdecydowanie wolimy sieci zagraniczne. W ubiegłym roku już niemal połowa badanych najczęściej odwiedzała sklepy Biedronki.
piotr mazurkiewicz
Polacy są mało lojalnymi klientami i nie chcą się do konkretnych sieci za mocno przywiązywać. Z raportu firmy Market Side wynika, że w 2017 r. statystyczny dorosły konsument miesięcznie robił zakupy w czterech różnych sieciach handlowych, gdy w 2012 r. było to 2,5 sieci. Na bardzo podzielonym rynku jest jednak grupa mocnych liderów.
Wygrywa Biedronka, w jej sklepach w ciągu miesiąca zakupy robi aż 85 proc. Polaków. Dominację firmy widać też po właśnie ogłoszonych wstępnych wynikach finansowych za ubiegły rok.
W 2017 r. sprzedaż Biedronki wyniosła niemal 11,1 mld euro. W tej walucie oznacza to wzrost o 13,4 proc., bez wahań kursowych o 10,4 proc. Bez wyników nowych sklepów – w 2017 r. przybyło ich ponad 100 – obroty wzrosły o 8,6 proc. Sieć zakończyła rok z ponad 2,8 tys. placówek.
Duży może więcej
Należąca do portugalskiej grupy Jeronimo Martins sieć rośnie zatem kilka razy szybciej niż cały rynek, i to pomimo znacznego ograniczenia liczby uruchamianych sklepów. Z danych Euromonitor International przygotowanych specjalnie dla „Rz" wynika, że w 2017 r. rynek spożywczy urósł tylko o 1,6 proc. Prognozy na ten rok są trochę bardziej optymistyczne, firma zakłada bowiem wzrost...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta