Jak zapewnić sobie coraz to lepsze warunki świadczonych usług
Coraz popularniejsze stają się umowy o gwarantowanym poziomie świadczenia usług. Dotyczą one utrzymania i systematycznego poprawiania ustalonego między klientem a usługodawcą poziomu jakości usług przez stały cykl obejmujący uzgodnienia, monitorowanie usługi, raportowanie oraz przegląd osiąganych wyników.
Service Level Agreement (SLA) to w polskim tłumaczeniu umowa o gwarantowanym poziomie świadczenia usług. Nazwę „service level agreement" tłumaczy się na język polski na kilka różnych sposobów. Najczęściej w obrocie określa się ją jednak jako umowa SLA.
Pierwszym krokiem wdrożenia SLA jest stworzenie katalogu świadczonych usług. Usługi łączone są w grupy, te w kolejne, aż w końcu powstaje kompletny produkt. Po zdefiniowaniu usługi precyzuje się parametry usługi, które są następnie umieszczone w umowie SLA.
W przypadku usług informatycznych zdefiniowanie katalogu świadczonych usług powoduje powstanie drzewa zależności; u góry usługi świadczone dla biznesu, poniżej usługi je wspierające – aplikacje, jeszcze niżej – infrastruktura, jeszcze niżej – sieć.
W praktyce biznesowej przedmiotem umowy SLA jest świadczenie usług, których celem jest zapewnienie ciągłości istotnych procesów biznesowych. Procesy te najczęściej realizowane są poprzez infrastrukturę informatyczną, w której skład wchodzą aplikacje oraz urządzenia.
Jakie korzyści
Podstawową korzyścią wynikającą z umowy SLA jest sformalizowanie zasad współpracy między stronami kontraktu. Klient zmuszony jest dokładnie określić, jakich usług oczekuje oraz na jakich poziomach jakościowych mają one być świadczone. Dostawca może dostosować swoją...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta