Mediacja: nowy sposób rozwiązywania sporów w administracji
Z wnioskiem o przeprowadzenie mediacji może wystąpić organ lub strona postępowania, zakreślając przy tym sporne kwestie, które miałyby stanowić przedmiot mediacji.
Mediacja może być przeprowadzona w każdej ze spraw, prowadzonej przed organami administracji publicznej, jeśli charakter tej sprawy na to pozwala - art. 96a § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego (KPA).
Przykład
Mediacja może być w szczególności prowadzona w sprawach z zakresu prawa budowlanego, zagospodarowania przestrzennego, a także ustalenia środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia. W orzecznictwie sądowym zauważa się, że charakter sprawy prowadzonej na podstawie art. 47 ust. 1 i 2 ustawy z 14 grudnia 2012 roku o odpadach (w związku z naruszaniem przepisów tej ustawy przez posiadacza odpadów w zakresie działalności objętej zezwoleniem lub działaniem niezgodnie z wydanym zezwoleniem), nie dopuszcza konsensusu i przeprowadzenia mediacji, (tak: Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 22 marca 2018 roku, sygn. akt: II SA/Kr 180/18).
Mediacja odgrywa niebagatelne znaczenie zwłaszcza wtedy, gdy istnieje wiele stron postępowania albo organ zamierza wydać decyzję na niekorzyść strony i istnieje ryzyko złożenia przez nią odwołania. Nie ma jednak przeszkód, aby wystąpiła także na etapie postępowania odwoławczego.
Jak stanowi art. 96a § 3 KPA, celem mediacji jest wyjaśnienie i rozważenie okoliczności faktycznych i prawnych sprawy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta