Służbowy telefon bez naklejek
OCHRONA DANYCH | Co do zasady pracodawca powinien odpowiednio oznaczyć zarówno każde monitorowane pomieszczenie, jak też urządzenie. W niektórych przypadkach uzasadnione może być jednak odstąpienie od tego obowiązku.
25 maja 2018 r., wraz z RODO i nową ustawą o ochronie danych osobowych, w życie weszły również nowe przepisy dotyczące monitorowania pracowników. Określają one cele, sposób wprowadzenia nadzoru i związane z tym obowiązki pracodawcy. W praktyce stosowanie tych reguł budzi jednak wątpliwości.
Nowe zasady
Jeszcze do niedawna monitorowanie zatrudnionych nie było w Polsce przedmiotem odrębnej regulacji prawnej. Ta sytuacja zmieniła się wraz z wejściem w życie przepisów Rozporządzenia 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r., czyli RODO. Jego art. 88 umożliwił państwom członkowskim wprowadzenie szczególnych przepisów dotyczących przetwarzania danych osobowych w zatrudnieniu. Wszystko to ma na celu zapewnienie skuteczniejszej ochrony praw i wolności pracowników.
Polski ustawodawca skorzystał z tej możliwości. Przy okazji wdrażania unijnych regulacji określił wreszcie zasady, na jakich ma się opierać monitorowanie pracowników. Wraz z uchwaleniem nowej ustawy o ochronie danych osobowych z 10 maja 2018 r. (DzU poz. 1000 ze zm.), zmianie uległ również kodeks pracy. Wprowadzono nowy art. 222 i 223. Te przepisy stanowią wyraźną podstawę do stosowania monitoringu wizyjnego, kontroli służbowej poczty elektronicznej, a także korzystania z innych form nadzorowania podwładnych.
Kamery w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta