Czy trzy paski mogą być znakiem towarowym?
Adidas może stracić wyłączność używania swego symbolu. Tak ważne jest dobre przygotowanie materiału dowodowego do rejestracji znaku.
Sąd Unii Europejskiej w jedynym ze swych ostatnich wyroków orzekł o braku możliwości ochrony znaku towarowego składającego się z trzech pasków, który jest doskonale znany i wykorzystywany przez renomowanego producenta odzieży sportowej (wyrok z 19 czerwca 2019 r. w sprawie T-307/17). Wyrok stanowi kolejny rozdział sagi walki Adidas AG o ochronę symbolu trzech pasków. Jak się jednak okazuje, rozwój wypadków przebiega dla marki Adidas w bardzo niekorzystnym kierunku.
Historia rozpoczyna się od początkowego sukcesu. Adidas AG w grudniu 2014 r. zgłosił w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) znak składający się z trzech równoległych czarnych pasków ułożonych w jednakowej odległości od siebie, o tej samej szerokości, które w intencji zgłaszającego miały być nakładane na produkt w dowolnym kierunku. Znak został zarejestrowany przez EUIPO m.in. dla odzieży, obuwia i nakryć głowy.
Na skutek wniosku o unieważnienie złożonego przez konkurenta już 30 czerwca 2016 r. została jednak wydana decyzja o unieważnieniu prawa z uwagi na brak pierwotnej zdolności odróżniającej, tj. w ocenie EUIPO ze względu na skrajną prostotę odbiorcy, kierując się tym znakiem, nie będą mogli określić producenta...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta