Hitler był kobietą
Krystian Lupa reżyseruje „Capri – wyspę uciekinierów" według „Kaputt" i „Skóry" Curzia Malapartego, attaché Włoch w Warszawie czasu Bitwy Warszawskiej, nawróconego faszysty, który opisał Polskę w okresie niemieckiej okupacji, a potem stał się wyznawcą idei Mao Zedonga.
Lupa, pracując nad tekstami Malapartego (1898–1957), wprowadza na scenę Jezusa Chrystusa, imperatora Tyberiusza. Są Jean Luc Godard oraz Fritz Lang i Brigitte Bardot, bo w filmie „Pogarda", kręconym z udziałem tych dwojga w słynnym domu pisarza na Capri, Godard przypomniał Odyseusza, który szuka sensu życia i błądzi jak Europa.
Casa Malaparte ze spektaklu Lupy (premiera w stołecznym Teatrze Powszechnym 13 października) to salon i schron, gdzie politycy, zbrodniarze i artyści dyskutują o historii i przyszłości naszej cywilizacji, państwie, religii, dyktaturze, demokracji, wojnie. Spotykają się Lenin, Gorki, George Bernard Shaw, Rilke. Sam pisarz miał okazję poznać i opisać Piłsudskiego, Stalina, Mao Zedonga, Mussoliniego. A Hitlera uważał za kobietę!
Chemiczny atak Niemców
Kurt Suckert pochodził z niemiecko-włoskiej rodziny, a włoską wersję swego imienia uzupełnił prowokacyjnie pseudonimem Malaparte – „zła część", gdy był już znanym faszystowskim publicystą. Wybór tłumaczył tak: „Bonaparte, zatem »dobra część«, już wcześniej zajął ktoś inny". Tak jak Mussolini, przywódca włoskich faszystów, najpierw miał radykalnie lewicowe poglądy, i tak jak on wysiadł z tramwaju o nazwie socjalizm na przystanku I wojna światowa. Socjaliści nie popierali udziału Włoch w konflikcie, Mussolini zaś przeszedł na pozycje nacjonalistyczne. Curzio nie był...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta