Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Prywatny świat młodych

28 grudnia 2019 | Plus Minus | Ewelina Pietryga
źródło: AFP

Rodzice z pokolenia powojennego boomu demograficznego wychowali dzieci na ludzi ambitnych, o dużym potencjale rozwojowym, ale narcystycznych i roszczeniowych, słabo radzących sobie w bezpośrednich relacjach międzyludzkich, nieodpornych na przyziemne trudy i porażki - mówi prof. Maria Sroczyńska, socjolog.

Plus Minus: Po sieci krąży mem ze zdjęciem Grety Thunberg podpisany: „moje pokolenie uaktywni ruch, który spowoduje rewolucję". Sądzi pani, że naprawdę będą w stanie oderwać się od smartfona?

Tego nie wiemy. Dla wielu młodych ludzi smartfon to wręcz „stan umysłu". Współczesne młode pokolenie w ogóle mocno różni się od swoich poprzedników. Ekologia staje się dziś nową religią, bez względu na fakty. Nie wiemy przecież, na ile zmiany klimatu wynikają z natury, a na ile mamy na nie jakiś istotny wpływ. Opinie badaczy są podzielone, więc może warto zastosować w ocenie sytuacji arystotelesowską zasadę złotego środka. Za działalnością Grety Thunberg i jej podobnych stoją jednak pieniądze i polityka wielkich firm. Dla socjologa nie jest tajemnicą, że potężne korporacje różnych branż wywierają silny wpływ na kształtowanie postaw młodego pokolenia. Chodzi o to, by ulepić bezkrytycznego konsumenta i podtrzymywać kult pieniądza, zapewniając sobie tym samym długotrwały zysk.

Mówi pani o manipulacji marketingowej?

Tak. Marketingowe macki potrafią przybierać różne maski, nakłaniając młodych ludzi do korzystania z materialnych dóbr. Uzależniają ich w ten sposób od hedonistycznej konsumpcji. Wśród badaczy panuje opinia, że wielkie koncerny, niczym systemy totalitarne, czynią z nas wszystkich igraszkę...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 11544

Wydanie: 11544

Zamów abonament