Terminy procesowe i terminy załatwiania spraw w okresie epidemii
W interesie każdego organu powinno leżeć to, aby nie kumulować zaległości w załatwianiu spraw administracyjnych. Odłożenie ich w czasie nie będzie chroniło organu przed zarzutem bezczynności i jego konsekwencjami.
Uchwalenie w ustawie z 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem
COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, regulacji dotyczących biegu terminów, wywołuje masę pytań i wątpliwości co do tego, jak powinna działać w tym okresie administracja publiczna.
Moment wstrzymania rozpoczęcia bądź zawieszenia biegu terminów
Pierwsza kwestia, która wzbudza największe wątpliwości, dotyczy momentu, od którego należy liczyć wstrzymanie rozpoczęcia biegu bądź zawieszenia biegnących już terminów. Z jednej strony bowiem ustawodawca wskazuje, że cytowana ustawa wchodzi z życie z dniem ogłoszenia (tj. 31 marca 2020 r.), jednakże zarówno w art. 15zzr, jak i w art. 15zzs ustawy następuje odwołanie do „okresu obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 (lub COVID)".
Stan zagrożenia epidemicznego został wprowadzony rozporządzeniem ministra zdrowia z 13 marca 2020 r. (DzU poz. 433), które zostało następnie uchylone w związku z wprowadzeniem stanu epidemii rozporządzeniem ministra zdrowia w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii z 20 marca 2020 r. (DzU poz....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta