Infrastruktura kolejowa jest zwolniona z podatku od nieruchomości
Brak definicji danego wyrażenia w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych oraz odwołania do innej ustawy uzasadnia, zgodnie z kształtującą się linią orzeczniczą, interpretację przepisu zgodnie z jego językowym brzmieniem.
W zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem od nieruchomości (PoN) infrastruktury kolejowej, określonego przez ustawodawcę w treści art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (upol) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2017 r., zdążyła ukształtować się już jednolita linia orzecznicza prezentowana przez wojewódzkie sądy administracyjne. Wyrokiem z 31 stycznia 2019 r. (II FSK 3032/18) Naczelny Sąd Administracyjny po raz pierwszy potwierdził, że rozumienie przepisu art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a upol prezentowane przez WSA w wyrokach wydawanych od 2017 r. jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a upol zwalnia się od PoN grunty, budynki i budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej w rozumieniu przepisów o transporcie kolejowym, która jest udostępniana przewoźnikom kolejowym. Aby zatem możliwe było zastosowanie ww. zwolnienia, konieczne jest spełnienie dwóch przesłanek:
∑ konkretne grunty, budynki lub budowle, jako składniki majątku podatnika, muszą stanowić infrastrukturę kolejową zgodnie z załącznikiem nr 1 do ustawy o transporcie kolejowym (UTK),
∑ infrastruktura ta musi być jednocześnie udostępniana przewoźnikom kolejowym.
Cała działka ewidencyjna
NSA zgodził się w ww. wyroku z poglądami wypracowanymi przez WSA, wskazując przede wszystkim, że przesłankę udostępniania...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta