Epidemia COVID-19 jako podstawa unieważnienia postępowania
Negatywne skutki epidemii COVID-19, które spowodowały zamrożenie planów inwestycyjnych zamawiających oraz trudną sytuację kadrową, finansową oraz gospodarczą, są zdecydowanie wystarczające, aby unieważnić postępowanie zamówieniowe.
W sprawie będącej przedmiotem wyroku KIO (z 23 czerwca 2020 r.) zamawiający prowadził postępowanie sektorowe w trybie przetargu nieograniczonego, którego przedmiotem był najem sprzętu wydobywczego do kopalni. Wskutek panującej sytuacji epidemiologicznej postanowił unieważnić postępowanie na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 6 Prawa zamówień publicznych (dalej: p.z.p.), o czym poinformował wykonawców biorących udział w postępowaniu.
Uzasadnił to tym, że w jego ocenie epidemia COVID-19 i związane z nią konsekwencje są okolicznościami zewnętrznymi, wystąpiły po wszczęciu postępowania przetargowego i przy dochowaniu należytej staranności nie mógł ich przewidzieć w dacie wszczęcia postępowania. A ewentualna realizacja zamówienia w obecnym stanie rzeczy skutkowałaby nabyciem dóbr, które nie są już niezbędne dla efektywnego i racjonalnego prowadzenia działalności gospodarczej, a w tym samym – prowadziłaby do wydatkowania środków w sposób nieuzasadniony, co w dalszej kolejności musiałoby doprowadzić do znacznych szkód majątkowych.
Czytaj także:
Zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 6 p.z.p. zamawiający unieważnia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)