Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Odwaga interpretacji

18 sierpnia 2020 | Kultura | Małgorzata Piwowar
„Portret Innocentego X” Diego Velázqueza
źródło: materiały prasowe
„Portret Innocentego X” Diego Velázqueza
„Innocenty X” Francisa Bacona
źródło: materiały prasowe
„Innocenty X” Francisa Bacona

Gdy wiele muzeów jest niedostępnych, „Rozmowy obrazów" inspirują nas do podróży przez świat sztuki. Dostajemy zachętę do gry w skojarzenia.

Pomysł autorki książki Grażyny Bastek polega na łączeniu arcydzieł w pary lub niewielkie grupy, by pokazać, że choć namalowane zostały w różnych epokach i miejscach, ich autorzy podejmują podobne motywy, a niekiedy świadomie je od siebie zapożyczają.

– W przypadku Francisa Bacona zestawienie go z Velázquezem było oczywiste. Ten pierwszy, wielbiciel malarstwa Velázqueza, sięgnął do „Portretu Innocentego X" i w wielu własnych reinterpretacjach pokazał papieża takim, jakim nie mógłby go przedstawić na oficjalnym zamówieniu żaden z dawnych artystów – wyjaśnia Grażyna Bastek. – Z kolei połączenie wizerunków własnych Albrechta Dürera i Caravaggia wyznacza dwie skrajności autoportretu. Jeden aspiruje na wzór Chrystusa do roli kreatora i zbawcy sztuki, drugi jak...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 11738

Wydanie: 11738

Spis treści

Komunikaty

Nieprzypisane

Zamów abonament