Administracyjne kary pieniężne
Nakładanie administracyjnych kar pieniężnych w sposób uregulowany w Dziale IVa Kodeksu postępowania administracyjnego wymaga kompetencji orzeczniczych oraz instrumentarium procesowego, które znacznie przekraczają możliwości przeciętnego organu administracji publicznej.
Pomimo istotnych wątpliwości, towarzyszących wprowadzaniu do KPA przepisów o administracyjnych karach pieniężnych ustawą z 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw (DzU poz. 935), ustawodawca nie zdecydował się dotychczas na uporządkowanie uchwalonej regulacji w sposób, który pozwoliłby na stworzenie jednolitego systemu prawnych norm w zakresie publicznoprawnych należności pieniężnych. Wprowadzona w roku 2017 regulacja sprawia wrażenie nieprzygotowanej, nieuporządkowanej oraz niedokończonej, a przy tym – niestety – posiada istotne wady konstrukcyjne. Wszechstronna jej analiza nie daje odpowiedzi na pytanie o powody, dla których ustawodawca postanowił wprowadzić odrębne i zróżnicowane rozwiązania prawne w zakresie należności podatkowych i celnych (zawarte w ustawie – Ordynacja podatkowa), odrębne dla niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym (zawarte w ustawie o finansach publicznych), a jeszcze inne dedykowane wyłącznie administracyjnym karom pieniężnym (zawarta w KPA), godząc tym samym w zasadę równego traktowania, chociażby z powodu różnego podejścia do problematyki ulg i umorzeń oraz zróżnicowanego traktowania przedsiębiorców.
Systemowy problem orzekania w sprawach kar pieniężnych
Podstawowy problem, jaki wynika z treści Działu IVa KPA,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta