Jak uniknąć błędów przy realizacji projektu w formule PPP?
Coraz więcej projektów partnerstwa publiczno-prywatnego jest prawidłowo realizowanych – wynika z ostatniego raportu Najwyższej Izby Kontroli. NIK wskazuje w nim również na uchybienia, które należy wyeliminować.
Wnioski płynące z najnowszego raportu Najwyższej Izby Kontroli dotyczącego realizacji przedsięwzięć w formule PPP przez jednostki samorządu terytorialnego (dalej: Raport) są optymistyczne – coraz więcej projektów PPP jest prawidłowo realizowanych. W obliczu nowych wyzwań, problemów i jeszcze bardziej napiętych budżetów, które postawił przed samorządami - w większości spowity widmem pandemii COVID-19 – 2020 rok, partnerstwo publiczno-prywatne może stać się coraz chętniej wykorzystywanym przez samorządowców instrumentem. Nie od dziś bowiem wiadomo, że najlepiej jest uczyć się na cudzych błędach, a Raport w sposób kompleksowy je zidentyfikował. Warto przyjrzeć się zatem najpowszechniejszym błędom wskazanym w raporcie w celu zaimplementowania we wdrażanych projektach wyłącznie takich rozwiązań, które gwarantują skuteczną i sprawną realizację projektów PPP.
Brak wyodrębnionych komórek odpowiedzialnych za przygotowanie projektów
W Raporcie zasygnalizowano, że w strukturach podmiotów publicznych zwykle nie decyduje się na utworzenie odrębnych komórek, które byłby odpowiedzialne za przygotowanie i rozwój projektów partnerstwa publiczno-prywatnego. Dzieje się tak zwłaszcza w przypadku, gdy dany podmiot publiczny zamierzał zrealizować w formule PPP pojedyncze przedsięwzięcie, nie mając...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta