Praca zdalna: cyberbezpieczeństwo to priorytet
To pracodawca odpowiada za ochronę danych i to on ponosi konsekwencje naruszenia prawnie chronionych tajemnic. W jego interesie leży więc wdrożenie środków technicznych i organizacyjnych, dzięki którym dane osobowe będą przetwarzane w sposób bezpieczny i zgodny z prawem.
Niezależnie, czy mówimy o pracy z biura, czy z domu, przedsiębiorca ma obowiązek zapewnić odpowiednią ochronę danych i procesów ich przetwarzania. Panująca na świecie sytuacja czyni ten obowiązek jeszcze bardziej aktualnym. Przedsiębiorca, który go zaniedba, naraża na szkodę nie tylko siebie, ale i kontrahentów, za co może zostać pociągnięty do odpowiedzialności.
Home office...
Już przed pandemią spowodowaną COVID-19 wielu pracodawców i pracowników korzystało z zalet pracy zdalnej. Dla określenia tego formatu pracy często używa się określenia „home office". Niezależnie jednak od przyjętej nazwy należy pamiętać, że dla pracowników wykonujących pracę w trybie zdalnym nie było odrębnych przepisów regulujących sposób, w jaki taka praca powinna być wykonywana. Dotąd odbywało się to wyłącznie na podstawie wewnętrznych ustaleń z poszczególnymi pracownikami. Często nie było to spisane nawet w wewnętrznych regulacjach obowiązujących u danego przedsiębiorcy. Skala tego zjawiska była jednak znacznie mniejsza niż obecnie, co pozwalało w większym stopniu kontrolować techniczne aspekty pracy zdalnej i związane z tym kwestie cyberbezpieczeństwa.
... bardziej popularne
Wraz z nadejściem pandemii sytuacja diametralnie się zmieniła. Często cała aktywność przedsiębiorstwa musiała...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta