Święta sporo biedniejsze, a wydatki głównie w sieci
Zdecydowana większość Polaków kupi prezenty tylko online, ale wydatki na Boże Narodzenie będą i tak niższe o ok. 30 proc. Dodatkowa niedziela handlowa sytuacji sprzedawców znacząco nie zmieni.
W sumie aż trzy czwarte Polaków świąteczne upominki kupi w sieci, a co drugi cały proces zakupowy przeprowadzi online – wynika z badania Kantar dla Wonga, które „Rzeczpospolita" poznała jako pierwsza. Tegoroczny sezon związany z zakupami bożonarodzeniowymi będzie pod wieloma względami zupełnie inny niż rok temu, w sumie wydatki Polaków w tym okresie mogą być aż o 30 proc. niższe.
Choć z dorocznego badania Deloitte wynika, że spadek jest niższy niż w innych krajach, dla handlu będzie to jednak poważny wstrząs. Z roku na rok grupa wybierających zakupy online rosła, ale w tym roku w związku z zamkniętymi wciąż wieloma sklepami w centrach handlowych jeszcze się powiększyła. To efekt pandemii, ale nie tylko.
Szał w internecie
– Od niedawna zauważamy systematyczny wzrost liczby ankietowanych, którzy uważają, że zakupy w internecie bardziej się opłacają. W czerwcu na tę odpowiedź wskazało 60 proc. badanych. We wrześniu było to 65 proc., a teraz już 72 proc., co jest jednocześnie najwyższym wynikiem od początku naszego cyklu – mówi Aneta Gergont-Gałązka, dyrektor departamentu marketingu w Wonga Polska.
Od początku...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta