Milczenie też może załatwić sprawę administracyjną
W okresie obowiązywania stanu epidemii ogłoszonego z powodu Covid-19 organ administracji publicznej może wstrzymać bieg terminów załatwiania spraw na okres nie dłuższy niż 30 dni, o czym zawiadamia strony.
Regulacje dotyczące możliwości milczącego załatwienia sprawy administracyjnej ustawodawca dodał do k.p.a. na podstawie przepisów ustawy z 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2017 r., poz. 935); zgodnie z jej art. 18 ustawa weszła w życie 1 czerwca 2017 r. Wedle założeń projektu tej ustawy (druk sejmowy nr 1183) instytucja milczącego załatwienia sprawy miała na celu przyspieszenie i uproszczenie postępowania administracyjnego, a także usprawnienie i zmniejszenie kosztów funkcjonowania administracji. Miała stanowić alternatywę dla klasycznego modelu zakończenia postępowania administracyjnego decyzją. Podano też, że milczące załatwienie sprawy polega na wprowadzeniu rodzaju fikcji pozytywnego załatwienia sprawy przez organ administracji publicznej – „milczenie" organu po upływie ustawowego terminu na załatwienie sprawy uznaje się za jej załatwienie w sposób uwzględniający w całości żądanie strony.
Wyraźne wskazanie
Instytucja milczącego załatwienia sprawy w k.p.a. miała mieć charakter ramowy, a podstawę prawną do zastosowania tej instytucji do konkretnych spraw stanowić ma przepis prawa materialnego. Instytucja ta ma znaleźć zastosowanie tylko wtedy, gdy przepis prawa materialnego wyraźnie tak będzie stanowił. Ustawodawca ma decydować, do jakich kategorii spraw instytucja ta będzie mogła mieć...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta