Czy odszkodowanie wypłacone byłemu pracownikowi trzeba opodatkować
Odszkodowanie zasądzone pracownikowi za niezgodne z prawem rozwiązanie umowy o pracę, co do zasady, podlega zwolnieniu z opodatkowania – o ile otrzymanie tego świadczenia nie wynika z ugody zawartej z pracodawcą.
Nawet wieloletnia wzorowa współpraca pomiędzy pracownikiem a pracodawcą może zakończyć się konfliktem, który zostanie rozstrzygnięty dopiero na drodze postępowania sądowego. Warto zatem wiedzieć, czy w przypadku gdy sądowa batalia z pracownikiem doprowadzi do zasądzenia na jego rzecz odszkodowania, po stronie pracodawcy mogą pojawić się jakieś obowiązki związane z występowaniem w roli płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych. To z kolei zależeć będzie od tego, czy otrzymanie odszkodowania skutkować będzie uzyskaniem przez pracownika przychodu, który jednocześnie nie będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, przychodami są, co do zasady, otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W art. 10 ustawy o PIT, określone zostały źródła przychodów, wśród których wymieniono w ust. 1 pkt 1 stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracę nakładczą, emeryturę lub rentę.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy PIT, za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta