Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Nigdy nie mieliśmy tyle jedzenia i nigdy tyle nie wyrzucaliśmy

29 września 2021 | Ekonomia i rynek | Mariusz Janik
5 mln ton jedzenia trafia co roku do polskich śmietników. Najczęściej wyrzucamy kupione uprzednio gotowe posiłki, ale z niemal równą łatwością przychodzi nam pozbywanie się pieczywa i przejrzałych warzyw oraz owoców
źródło: Shutterstock
5 mln ton jedzenia trafia co roku do polskich śmietników. Najczęściej wyrzucamy kupione uprzednio gotowe posiłki, ale z niemal równą łatwością przychodzi nam pozbywanie się pieczywa i przejrzałych warzyw oraz owoców
Zakupy bez planu i uprzedniego zajrzenia do lodówki to główna przyczyna późniejszych porządków w lodówce
źródło: Shutterstock
Zakupy bez planu i uprzedniego zajrzenia do lodówki to główna przyczyna późniejszych porządków w lodówce

Co roku świat wyrzuca do śmieci 1,3 mld ton żywności. Coraz lepiej z tym marnotrawstwem radzi sobie biznes, za to konsumenci wydają się być niezrażeni ogromem kłopotów, jakie powoduje niewykorzystane jedzenie.

 

W tej górze wartościowych odpadów Polacy mają swój udział. Wrześniowy raport Instytutu Ochrony Środowiska szacuje skalę marnotrawstwa żywności w Polsce na 5 mln ton rocznie, co w skali Europy lokuje nas w czołówce (90 mln ton jedzenia, które nie zostało skonsumowane, na 746 mln ludności).

O ironio, ledwie tydzień temu „Rzeczpospolita" jako pierwsza donosiła o zjawisku, które nie pozostanie bez wpływu na tę statystykę. Zgodnie z badaniami aplikacji Moja Gazetka specjalnie dla naszej redakcji, Polacy zaczęli ograniczać zakupy żywności. 67,7 proc. ankietowanych przyznało, że rzadziej kupuje napoje gazowane, 52,7 proc. – warzywa i owoce sezonowe, 44,6 proc. – mięso, 38 proc. – warzywa i owoce całoroczne. Do tego można by jeszcze dorzucić alkohol (29,5 proc.) i cukier (21,2 proc.).

Autorzy badania nie pozostawiali wątpliwości, że ta poważna – żeby nie powiedzieć: przełomowa – zmiana zwyczajów zakupowych wiąże się z sytuacją gospodarczą w kraju. – Galopująca inflacja powoduje spadek wartości gotówki, a tym samym wzrost cen produktów. Aż trzy na cztery badane osoby rezygnują z zakupu produktów, które dawniej kupowały częściej – komentował współzałożyciel Mojej Gazetki Tomasz Machniak. Co więcej, 57,3 proc. badanych wskazało planowanie zakupów jako najczęściej stosowane antidotum na drożyznę.

Inflacji udało...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 12078

Wydanie: 12078

Spis treści

Reklama

Zamów abonament