Zatory płatnicze: na co powinni przygotować się przedsiębiorcy?
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma uprawnienia do tego, by samodzielnie poszukiwać informacji o praktykach płatniczych przedsiębiorców, składając np. konkretne zapytania do szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Coraz częściej UOKiK zwraca się też o informacje wprost do kontrahentów kontrolowanego podmiotu.
Od wejścia w życie 1 stycznia 2020 roku znowelizowanych przepisów ustawy o zapobieganiu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych (dalej „ustawa"), temat zatorów płatniczych wraca sezonowo na koniec roku kalendarzowego. A to dlatego, że zgodnie ze znowelizowanymi przepisami, każdego roku do końca stycznia, wybrane podmioty są zobowiązane składać sprawozdania z praktyk płatniczych w transakcjach handlowych z poprzedniego roku. Stopniowo jednak większą popularność zaczyna zdobywać już nie sam obowiązek raportowy, co zataczające coraz szersze kręgi nowe postępowanie przed Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (Prezes UOKiK), wszczynane w przypadku stwierdzenia nadmiernych opóźnień w płatnościach świad-czeń pieniężnych w transakcjach handlowych.
1. Kiedy można powiedzieć, że doszło nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych przez przedsiębiorców?
O nadmiernym opóźnianiu się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych, czyli o tzw. generowaniu zatorów płatniczych mówimy, gdy w okresie wybranych trzech kolejnych miesięcy, wartość świadczeń niespełnionych w ogóle w tym okresie pomimo upływu terminu na ich spełnienie lub spełnionych, ale już po umówionym terminie płatności, wynosi łącznie co najmniej 2 mln złotych.
Do końca 2021 r., Prezes UOKiK wszczynając postępowania będzie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta